Det er revnende likegyldig hva andre kaller meg, det er ikke min oppgave å definere hvilken pol jeg hører til på. Men jeg bruker tiden på å dukke ned i bildene mine etter en førkunst-tradisjon - om vi tar utgangspunkt i at kunstbegrepet bare er et par hundre år gammelt. Odd Nerdrums kitschteori er for meg definisjonen på det å være et følende menneske; slik sett er jeg en kitschmaler. Kunstverdiene virker begrensende for en figurativ maler, men kitschideen utfordrer intellektet, gir muligheter for å nyte alle de menneskelige aspekter og å ha fortiden som ideal.

Det var bestefaren Alf Andvik som ga Jonny Andvik sin første pensel og maling som 12 åring og oppmuntret barnebarnet til en kunstnerkarriere.

I dag er Andvik en av de fremste figurative malerne i sin generasjon i Skandinavia.

I løpet av sin karriere har han også hatt over 500 studenter på sin kunstskole i Porsgrunn i Telemark, der han etablerte Atelier Andvik i 1999. For han er Mesterverket det høyeste målet.

Jeg tror ikke på maleriet bare for å skape. Jeg investerer svært mye tid i hvert bilde, så jeg vil at de skal fortelle noe, ha en mening. Min intensjon er at min idé og tanke bak bildet skal skape en historie som til slutt kan bli en spirituell oppvåkning for betrakteren. Jeg tror naturen er mye mer mektig enn vi antar.

Andvik er født i 1966 i Porsgrunn, hvor han bor og arbeider i dag. Han er maler, tegner og grafiker utdannet fra School of Graphic Design i Lille Ulefos i perioden 1984-86 og Exeter College of Art & Design (England) i fire år. Han var da også sommerelev hos Odd Nerdrum i 2001-2003, og beskriver seg selv som kitschmaler i tradisjon med Nerdrum. Dette og hans figurative uttrykk har gitt han navnet Nerdrumelev. Men Andviks ekspertise spenner seg fra tradisjonell europeisk maleteknikk til dagens konseptuelle studiopraksis.

I grunnen har Andvik malt og studert i mange deler av Norge med utgangspunkt i et klassisk, figurativt formspråk i 18 år. Som en lojal museumsvandrer er han inspirert av mestere som Titian, Jan Vermeer, Rembrandt, John Singer Sargent, Anders Zorn, Andrew Wyeth og Odd Nerdrum.

Andvik mener at hans oppvekst i et isolert landbruksområde i Telemark, i nær kontakt med en lokalbefolkning, har vært med å forme han som kunstner og person. Han ble ikke oppdratt i klisjeene, men i Telemarks rike kulturarv. Han er også kjent for sin maleriske formidling av det landlige Telemark hvor han streber etter å gjengi skjønnheten og verdigheten i naturen. Samtidig ønsker han å bevare det tradisjonelle historiemaleriet.

Uttrykksmessig arbeider Andvik etter den gammelmesterlige stilen, med et litterært tilnærmet innhold. Han har fra ung alder søkt etter kvaliteten i både materialet og uttrykket. Han arbeider i en tradisjon der Mesterverket er det høyeste målet. For å oppnå Mesterverket benytter han materialer av beste kvalitet (krittgrunderte linlerret og lysekte pigmenter) i en direkte synsopplevelse med modell og landskap. Hvert bilde er en kamp og reise for Andvik. Målet hans er at teknikken aldri skal overgå maleriets essensielle konsept.

Andvik er kjent for motiver som Aftensang, Tro og tvil, Kvinne i åpent landskap, Kveldsbadet og Nordstjernen. Dette er motiver han utforsker både innen grafikken og maleriet.

Jeg er opptatt av den figurative fortellerformen og opplevelsen denne gir, jeg søker det tidløse i motivene. Jeg bruker ofte nærområdet som atelier.

Friluftmaleriet er et friskt pust som gjør meg utholdende nok til å ta opp kampen med de tyngre bildene. Det å male livet slår alt annet for meg når det gjelder det å skape bilder. Det er deg og motivet, din tålmodighet mot naturkreftene. Hvem som vinner vil kun tiden vise. Malerier tilvirket på denne måten, bærer med seg det levende inntrykket, fordi pigmentene i begge virkelighetene sier deg det samme. Og det er først når du tror på det du ser at maleriet er der det skal være.