Kristin Antonsen er keramiker med verksted på Kulturfabrikken i Mandal. Her har hun formgitt leire gjennom modellering og plateteknikk siden 2006.

Hennes arbeider har ofte et humoristisk eller fabulerende tema, og ligger gjerne i grenselandet mellom bruksform og
skulpturelt uttrykk. Hun jobber som regel med steingodsleire som hun fargesetter med oksider og glasurer, gjerne med detaljer av bladgull. Formspråket er stramt og poengtert, mens titlene på arbeidene ofte er lekne og tuftet på krumspring i språket eller mellommenneskelige relasjoner.

Mange kjenner etter hvert hennes karakteristiske fuglehus – hus for fugler eller for menneskelig fabulering og fornøyelse. Noen har fått sin plass på private vegger, andre smykker det offentlige rom.

Kristin Antonsen er medlem av Norske Kunsthåndverkere (MNK), og har mottatt flere stipender for sitt arbeid. Hun figurerer i flere internasjonale bøker om keramikk, og er representert på gallerier spredt om i hele Norge.

‘Jeg vil fornøye, forundre og fortelle. Leiras velvillighet til å la seg forme, prege, bygge og føye sammen bit for bit, gir meg et tredimensjonalt språk med rike muligheter. Materialet krever et konsentrert samarbeid, og inviterer til stadig nye utfordringer og dypere bekjentskap. Jeg lar meg utfordre, ønsker å styre, men blir gjerne med på en reise inn i ukjent land.

Arbeidene mine ligger innenfor et relativt stramt og styrt formspråk, men er gjerne lekne og underfundige i sitt innhold, og ofte tuftet på krumspring i språket eller mellommenneskelige relasjoner. Jeg trives godt i krysningen mellom kunst og håndverk, skulptur og funksjonalitet, og jeg håper arbeidene mine kan åpne for fabulering og ettertanke hos den enkelte.

Veien fra myk leire til hard og holdbar keramikk krever tid, omtanke og en respekt for materialet – et materiale som til slutt skal brennes på over 1200 grader for å få sin styrke og bestandige overflate. Etter å ha kjevlet, bygget og modellert fram hver unike form, tørkes og brennes leira en første gang, og går da over til å bli keramikk.

Neste steg er fargesetting med glasurer og oksider og en ny brenning på høy temperatur. Kan hende ønsker jeg en detalj av innbrent gull på husene, koppene eller noen andre av mine skulpturelle arbeider. I så fall krever det en ekstra brenning før det hele kan få sitt godkjent-stempel.

Andre skulpturer har deler eller detaljer av helt andre materialer. Mine svevende steingodsballonger er ikke ferdige før tråden med en liten ’readymade ’ figur er knytt fast. Det er da de har blitt til et ’ballongeventyr’ – en fortelling om en reise.

Da ønsker jeg god tur inn i min keramikk-verden!’